ماسک‌ها از دسته تجهیزات پزشکی هستند که دهان، بینی، گونه‌ها و چانه را می‌پوشاند و سد حفاظتی در برابر ورود عوامل عفونت‌زا در مسیرهای بینی و دهان ایجاد می‌کنند. در اروپا ماسک در دو دسته 1 و 2 و در ایالات متحده به صورت 1، 2 و 3 طبقه بندی می‌شوند.

ماسک صورت/خانگی (پارچه‌ای) ماسک جراحی ماسک N95 ماسک جراحی N95
تجهیزات پزشکی خیر بله خیر بله
هدف جلوگیری از ورود ذرات محیطی به سیستم تنفسی جلوگیری از ورود ذرات به سیستم تنفسی در حین بیماری یا قرارگیری در معرض بیمار جلوگیری از ورود ذرات بسیار ریز و عوامل عفونت‌زا به سیستم تنفسی جلوگیری از ورود ذرات بسیار ریز به سیستم تنفسی در حین بیماری یا قرارگیری در معرض بیمار
اتصال به صورت اتصال غیر کامل اتصال غیر کامل اتصال کامل اتصال کامل
کارآمدی فیلتر بسته به نوع پارچه متفاوت مقاومت ورود باکتری بیش از 95% بیش از 95% مقاومت به ورود ذرات بسیار ریز بیش از 95% مقاومت به ورود ذرات بسیار ریز

N در ماسک‌های N95 مخفف کلمه “غیر مقاوم به روغن” است و 95 به معنی این است که تحت شرایط آزمایشگاهی بسیار دشوار این ماسک قادر به فیلتر کردن 95% ذرات کوچک‌تر از 0.3 میکرون در هوا (از جمله ویروس‌ها) است. این ماسک‌ها در طراحی‌های متفاوتی وجود دارند و به‌خوبی به صورت اتصال می‌یابند. برخی از ماسک‌های N95 دارای حفره برای راحت خارج شدن هوا هستند، که این دست از ماسک‌ها برای اتاق عمل مناسب نیستند، زیرا امکان خروج ترشحات دهان و بینی به محیط و غیر استریل شدن اتاق عمل وجود دارد.

ماسک‌های پارچه‌ای که به ماسک‌های خانگی نیز معروف‌اند، قادر به فیلتر کردن ذرات بسیار ریز نیستند (البته میزان فیلتر کردن بستگی زیادی به جنس پارچه و تعداد لایه‌ها دارد). جنس پارچه‌های به کار رفته در این نوع ماسک کتان، ابریشم، لینن و پارچه‌های حوله‌ای هستند. ماسک‌های پارچه‌ای قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. جهت استفاده مجدد ماسک، پس از هر بار استفاده باید در آب داغ شستشو داده شده و با حرارت داغ اتو خشک شوند، تا تمام باکتری‌ها و عفونت‌های قرار گرفته روی ماسک از بین روند. از ماسک‌های پارچه‌ای برای کودکان زیر دو سال، افراد با مشکل تنفسی، افراد بیهوش و کسانی که قادر به برداشتن ماسک خود نیستند، استفاده نکنید. این ماسک‌ها برای استفاده جراحان، پزشکان و کادر درمانی در تماس با بیماران مناسب نیست و استفاده از آن به عموم افراد جامعه به هنگام قرارگیری در محیط‌های اجتماعی با حفظ فاصله امن پیشنهاد می‌شود.
ماسک‌های جراحی قادر به مهار کردن ذرات ریزتر و همچنین فیلتر کردن ترشحات ناشی از عطسه و سرفه با حفظ فاصله امن هستند. ماسک‌های جراحی که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانع خروج ترشحات دهان و بینی جراح به بدن بیمار، کارکنان دیگر اتاق عمل و بالعکس می‌گردد و برای جراح، بیمار و کارکنان اتاق عمل حفاظت ایجاد می‌کند. در قسمت بالایی این ماسک‌ها بخش فلزی انعطاف‌پذیری دارد که موجب اتصال بیشتر ماسک به صورت و جلوگیری از ورد ذرات از قسمت بالای ماسک می‌گردد.

روش استفاده از ماسک‌ها برای جلوگیری از مبتلا شده به بیماری‌های واگیردار:
جهت استفاده از ماسک، ابتدا دست‌های خود را به‌خوبی با آب و صابون بشویید و سپس ماسک را درحالی‌که آن را از کش‌های اطراف آن نگه داشته‌اید، پشت گوشتان قرار دهید. ماسک را روی صورت به‌گونه‌ای جابه‌جا کنید که به‌خوبی بینی و دهان را بپوشاند.
برای برداشتن ماسک از روی صورت سعی کنید کش‌ها را از پشت گوشتان بیرون آورده و بدون آنکه دستتان با سطح پارچه‌ای ماسک یا صورتتان تماس پیدا کند، ماسک را دور انداخته یا در صورت قابل شستشو بودن آن را بشویید. دست‌های خود را بلافاصله پس از برداشتن ماسک با آب و صابون بشویید.