در این متن قصد داریم به بررسی انواع دستکش‌های پزشکی بپردازیم. دستکش‌های پزشکی در انواع و سایزهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند؛ که هرکدام از انواع آن‌ها به دلایلی طرفداران خاص خود را دارد.

دستکش‌های پزشکی

دستکش‌های پزشکی، به‌طورکلی در 2 نوع دستکش‌های مناسب برای جراحی و دستکش‌های مناسب برای معاینه تقسیم می‌شوند. باید توجه داشت که عاملی که سبب تمایز انواع دستکش‌ها می‌شود، جنس آن‌ها است؛ که هر یک از انواع جنس‌های دستکش‌های پزشکی مزایا و معایب خاص خود را دارند. دستکش‌ها از نظر جنس به چند دسته تقسیم می‌شوند: دستکش‌های پزشکی لاتکس، دستکش‌های پزشکی وینیل، دستکش‌های پزشکی نیتریل و دستکش‌های نایلونی. به صورت کلی باید توجه داشت عاملی که تعیین می‌کند افراد از چه نوع دستکشی استفاده کنند جنس دستکش، مزایا و معایب دستکش، هزینه، سایز، راحتی، میزان مقاومت دستکش، حساسیت و دقت در لمس است.

دستکش‌های جراحی و معاینه

افراد از دستکش‌های جراحی و معاینه استفاده می‌کنند تا هم خودشان را از انواع میکروارگانیسم‌ها موجود در بدن بیمار ایمن کنند و هم از انتقال بیماری و عفونت‌های دیگر به بدن بیمار پیشگیری کنند. این دستکش‌ها در بیمارستان‌ها توسط پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل، تکنسین آزمایشگاه‌ها، دندان‌پزشکان و داروسازان استفاده می‌شوند. این دستکش‌ها در مصارف خانگی و دیگر مشاغل نیز کارایی دارند؛ اما پرستاران و پزشکان از دستکش‌هایی استفاده می‌کنند که علاوه بر ایمن کردن سلامتی و حفاظت آن در برابر میکروارگانیسم‌ها، حساسیت و دقت در لمس بالایی داشته باشند. تا بتوانند کارهایی که به‌دقت و لمس بالایی نیاز دارند را به بهترین نحو انجام دهند.

دستکش‌های لاتکس

ماده لاتکس یک نوع ماده شیری رنگ است که از درختی به نام Hevea Brasiliensis گرفته می‌شود. این ماده در تولید یک نوع دستکش پزشکی استفاده می‌شود. پرطرفدار بودن دستکش لاتکس به دلیل راحتی آن است. در واقع افراد برای انجام کارهایی که به لمس و دقت بالایی نیاز دارند، از این دستکش‌ها استفاده می‌کنند. دستکش‌های لاتکس بسیار بادوام و انعطاف‌پذیر هستند؛ اما بزرگ‌ترین عیب دستکش‌های لاتکس این است که ممکن است برخی افراد به ماده لاتکس حساسیت داشته باشند و گاهی این حساسیت آن‌قدر شدید است که فرد را وارد فاز شوک می‌کند؛ با این وجود دستکش‌های لاتکس در بین انواع دستکش‌های پزشکی طرفداران زیادی دارند.

لاتکس بهترین نوع دستکش برای مقاومت در برابر کروناست که در بیمارستان‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین قابل ضدعفونی با اتانول بوده و عمر مصرف آن 16 ساعت است.

دستکش‌های وینیل

از آنجایی که برخی افراد به دستکش‌های پزشکی لاتکس حساسیت دارند، بنابراین دستکش‌های دیگری تولید شده‌اند که این حساسیت را در افراد ایجاد نمی‌کنند. در واقع فاقد لاتکس هستند. این دستکش‌ها علاوه بر مصارف پزشکی و استفاده در بیمارستان‌ها، در کارهایی از قبیل نقاشی و رنگ‌کاری، آشپزی و مصارف آزمایشگاهی نیز استفاده می‌شوند. دستکش‌های پزشکی وینیل از کلرید پلی وینیل (PVC) ساخته شده‌اند. همچنین در ترکیب آن‌ها روان‌کننده‌هایی به کار برده شده که سبب راحتی در پوشیدن دستکش می‌شود. به همین دلیل، برخلاف دستکش‌های پزشکی لاتکس به دست افراد نمی‌چسبند. البته یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این نوع دستکش این است که نسبت به دستکش‌های لاتکس گشادتر و ضخیم‌تر هستند. این نوع دستکش پزشکی در 3 سایز کوچک، متوسط و بزرگ طراحی و ساخته شده است؛ اما باید توجه داشت برای انجام کارهایی که به دقت لمسی نیاز دارند، این دستکش‌ها گزینه مناسبی نمی‌باشند. دستکش‌های وینیل غیر استریل هستند و همین‌طور نسبت به لاتکس ارزان‌تر می‌باشند.

دستکش وینیل بی‌رنگ است و قابلیت نفوذ ویروس حدود یک سوم است. نباید این دستکش را بعد از ضدعفونی دوباره استفاده کرد؛ چرا که در صورت ضدعفونی قابلیت نفوذ ویروس افزایش می‌یابد و شانس ابتلا به کرونا را بالا خواهد برد.

دستکش‌های نیتریل

دستکش‌های نیتریل نوعی دیگر از دستکش‌های پزشکی می‌باشند که امروزه طرفداران زیادی دارند. علت توجه بیش از اندازه به این نوع دستکش به خاطر داشتن ویژگی‌های خوب این دستکش‌ها است. از مزایای این دستکش‌های پزشکی می‌توان گفت که جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که به‌راحتی پاره نمی‌شود. همچنین در برابر حلال‌های چربی مقاوم می‌باشند. دستکش‌های پزشکی نیتریل فاقد لاتکس هستند. در نتیجه با استفاده از این نوع دستکش می‌توان از مشکلات پوستی و همچنین حساسیت به لاتکس پیشگیری کرد. دستکش‌های پزشکی نیتریل نیز در 3 سایز کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده‌اند.

این نوع دستکش ممکن است اندکی بر حرکات ظریف انگشتان تأثیر منفی داشته باشند، اما در حرکات بزرگ مساله‌ای ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه نه تنها امتیاز و ارزش کمتری نسبت به دستکش‌های لاتکس ندارد، بلکه به خاطر فقدان لاتکس، نسبت به دستکش‌های پزشکی لاتکس با ارزش‌تر هستند. دستکش‌های نیتریل در 2 نوع پودر دار و بدون پودر موجود می‌باشند.

دستکش نیتریل با رنگ آبی در میان افراد شناخته شده است و مقاومت خوبی در برابر ویروس کرونا دارد، اما مدت زمان استفاده از آن 8 ساعت است و می‌تواند با اتانول ضدعفونی شود؛ زیرا موجب جلوگیری از نفوذ ویروس کرونا خواهد شد.

دستکش‌های نایلونی

یکی دیگر از انواع دستکش‌های پزشکی که در معاینات کارایی زیادی دارند، دستکش‌های نایلونی می‌باشند. این دستکش‌ها غیر استریل بوده و بدون پودر می‌باشند. همچنین به خاطر نداشتن لاتکس احتمال ایجاد مشکلات پوستی و آلرژی را ندارند. دستکش‌های نایلونی بسیار ارزان قیمت هستند و به خاطر ضخامت کمی که دارند، دقت لمس بالایی دارند. جنس این دستکش‌ها شفاف است و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. این دستکش‌ها از مقاومت خوبی برخوردار هستند.
دستکش نایلونی یا مشمایی مقاومت مناسبی در برابر ویروس کرونا نداشته و در صورت ضدعفونی با اتانول میزان نفوذش بالاتر می‌رود.

علت استفاده پودر داخل دستکش‌ها

برخی از دستکش‌های پزشکی دارای پودر و برخی بدون پودر می‌باشند. کارایی پودر درون دستکش‌ها برای روان کردن و پوشیدن آسان‌تر آن‌ها است. امروزه این پودرها را از نشاسته ذرت تولید می‌کنند؛ زیرا پوست را تحریک نمی‌کند. البته دستکش‌های بدون پودر در میان افراد طرفداران بیشتری دارند. در حال حاضر به‌جای استفاده از پودر در داخل دستکش‌ها، از یک نوع پوشش خاص برای داخل دستکش‌های پزشکی استفاده می‌شود؛ که با این کار دیگر افراد از عوارض پودرها در امان هستند.